0

تصویر

مقام های زیارتی در کربلا و نجف اشرف

خرداد ۱۹, ۱۳۹۴ در ۱۱:۱۲ ق.ظ توسط

مقام های زیارتی در کربلا و نجف اشرف به شرح ذیل میباشند

حرم امام‏ حسين عليه السلام، كه به همراه حرم ابوالفضل العباس عليه السلام

و فضاهاى پيرامون اين دو جايگاه، هسته مركزى شهر را تشكيل مى‏دهند.

حرم مطهر بيش از دو متر از سطح شهر پايين‏تر است؛

از اين رو تعداد زيادى پله زائرانرا از دروازه‏ها به درون صحن هدايت مى‏كند.

ساختمان كنونى حرم از ساخته‏هاى دوره صفوى و عثمانى و قاجار است.

حرم مطهر از گنبدى بزرگ و مطلّا تشكيل شده

كه بر روى گنبد خانه‏اى وسيع و چندين رواق و يك مسجد بزرگ و صحنى فراخ است

كه تمامى اين مجموعه را در بر مى‏گيرد.

گنبد طلا از ساخته‏هاى‏ دوران صفويه ‏است وطلاكارى‏ آن به‏دستور آغامحمدخان‏ قاجار انجام گرفته است.

در زير گنبد، ضريح‏نقره‏اى و بزرگ و چند ضلعى قرار دارد كه قسمت عمده فضاى گنبدخانه را اشغال كرده

و درون آن قبر مطهر امام حسين عليه السلام و دو فرزندش على اصغر و على اكبر جاى دارد.

در سمت شرق ضريح مطهر حضرت، فضايى است كه در جنوب آن‏پنجره‏اى نقره‏اى قرار دارد.

اينجا آرامگاه قسمت اعظم شهيدان واقعه كربلا است

كه همگى آنان پيرامون آن پنجره و فضاهاى اطراف پراكنده و مدفون هستند.

گرداگرد گنبدخانه را چهار رواق در بر گرفته است.

حرم منوّر و پاك ابوالفضل العباس عليه السلام

اين حرم در فاصله ۳۵۰ مترى شمال شرقى حرم امام حسين عليه السلام قرار گرفته

و داراى قبّه و بارگاه شكوهمندى است كه جسد پاك اين سردار رشيد

و يار وفادار امام حسين عليه السلام را در بَرگرفته است.

ساختمان داراى گنبدى طلايى است كه بر روى گنبد خانه‏اى كوچكتر از حرم امام حسين عليه السلام قرار دارد.

گِرداگرد قبر مطهّر را چهار رواق و صحن فراخ و وسيعى به همراه ايوان زيبا در برگرفته است.

ضريح زيباى آن حضرت به دستور مرحوم آيةاللَّه العظمى حكيم در سال ۱۹۶۵ ميلادى در اصفهان ساخته شد.

مقام های زیارتی در کربلا و نجف اشرف

مقام های زیارتی در کربلا و نجف اشرف

مقام های زیارتی در کربلا و نجف اشرف (قتلگاه)

جايگاهى است در نزديكى آرامگاه‏ حبيب بن مظاهر اسدى كه بنابر گفته روايات،

امام حسين عليه السلام در آنجا به شهادت رسيد و بعدها به جايگاه كنونى منتقل یافته و دفن گرديده است .

تلّ ‏زينبيّه(مقام های زیارتی در کربلا و نجف اشرف)

درفاصله ۲۰ مترى ازسمت ‏غرب صحن مطهّر، تپه‏اى به ارتفاع ۵ متر وجود دارد

كه امروزه بر روى آن اتاقى ساخته شده است،

اين تپّه به نام «تلّ زينبيّه» يا تپّه حضرت زينب عليها السلام مشهور است

بنا به نقل مورّخان، تپّه‏اى بوده است كه در روز عاشورا حضرت زينب بر روى آن مى‏رفته

و از سير وقايع جنگ آگاهى مى‏يافته‏اند.

آرامگاه حبيب بن مظاهر اسدى(مقام های زیارتی در کربلا و نجف اشرف)

او يكى از شهداى روز عاشورا است كه در سن ۸۰ سالگى به يارى امام حسين عليه السلام شتافت

و شهيد گرديددر فاصله ۱۰ مترى از ضريح مطهر و در رواق جنوب غربى مدفون است

و داراى ضريح كوچكى است.

آرامگاه سيد ابراهيم مجاب

وى امام زاده والا مقام و عظيم الشأن و داراى نسل مباركى است.

او ابراهيم فرزند محمّد العابد فرزند امام موسى بن جعفر عليه السلام است

كه در اين بقعه مطهّر دفن شده است

بنا به نوشته مورّخان، بسيارى از سادات و بزرگان پيرامون او مدفونند.

آرامگاه او در رواق حرم مطهّر و در گوشه شمال‏ غربى آن است.

او در ۲۴۷ ق به زيارت امام حسين(عليه السلام) شتافت

و نخستين علوي بود كه در كربلا ساكن شد.
او كه از بينايي محروم بود كنار ضريح سيد الشهداء(عليه السلام) آمد

و با صداي بلند بر ابا عبدالله چنين سلام كرد:

« السلام عليك يا جدّاه ». گفته مي شود از درون ضريح صدايي شنيد

كه پاسخ او را مي داد: « و عليك السلام يا ولدي ».

چون پاسخ سلام خود را از امام حسين(عليه السلام) شنيده بود به ابراهيم مجاب معروف شد.

خيمه گاه

مقام های زیارتی در کربلا و نجف اشرف در جنوب صحن مطهّر امام‏ حسين عليه السلام و در فاصله ۲۵۰ مترى واقع است.

(بنابه نقل مورّخان، محلّ برافراشته شدن خيمه‏ها و چادرهاى سيد الشهدا عليه السلام و ياران او بوده است).

امروزه جايگاه خيمه‏ها را با ساختمان سازى به تصوير كشيده‏اند.

مقام حضرت مهدى عليه السلام

در ميان نخلستان هاى كرانه رودخانه فرات كه اين شاخه رودخانه به نام «نهر علقمه» مشهور است

از شمال كربلا مى‏گذرد و آن جايگاهى است منسوب به حضرت حجّت عليه السلام كه مردم در آن به نماز مى‏پردازند.

این مقام (مسجد) در انتهای خیابان سدره واقع شده است.

محل قطع دو دست حضرت عباس

محل قطع شدن دست چپ و راست حضرت عباس از اماکن زیارتی کربلا میباشد

که به مقام کف العباس معروف است دو مقام کف العباس مناطقی هستند

که گفته می‌شود دست‌های مبارک در آنجا از بدن حضرت جدا شده و به زمین افتاده‌اند

در نزدیکی حرم حضرت عباس و بیرون از محل حرم و در ورودی دو کوچه

شبیه بازار محل قطع شدن دست های حضرتش قرار دارد که در آنجا ها نمادی درست نموده اند

و زائرین آنجا را هم زیارت می کنند.

محل شهادت حضرت علی اکبر(ع):

در کربلا خیابان سدره کوچه ای است که در انتهای آن محل شهادت حضرت علی اکبر (ع) نشان گذاری شده

و به مقام حضرت علی اکبر (ع) معروف است.

این مکان جزو اماکن زیارتی عاشقان حسینی است .

محل شهادت حضرت علی اصغر(ع):

در کربلا خیابان سدره کوچه ای است که در میانه های آن محل شهادت حضرت علی اصغر (ع) نشان گذاری شده

و به مقام حضرت علی اصغر (ع) معروف است.

این مکان جزو اماکن زیارتی عاشقان حسینی است .

مرقد دو طفلان مسلم:

 

در فاصله سي كيلومتري كربلا، در حومه شهركي به نام مسيّب مزار و مرقد دو طفل مسلم بن عقيل قرار دارد.

نهر علقمه:

حضرت ابالفضل علیه السلام به طور دقیق برای آوردن آب به کجا رفته است و از کجا آب آورده است؟

 نهری است که اکنون در بین راه باغ امام صادق (علیه السلام)

و در کنار مقام امام زمان (علیه السلام) جاری است،

نهر الحسینی نام دارد

و از محله‌ای به نام الحسینی در حدود پانزده کیلومتری کربلا از فرات اصلی منشعب شده است

تا زمین‌های زراعی بین راه خود را سیراب سازد

و اکنون به خاطر ازدیاد جمعیّت و افزایش مصرف آب در کربلا و بالا آمدن

سطح آب‌های زیرزمینی، فاضلاب هتل‌ها و خانه‌های اطراف این نهر بر آن مسلّط شده و در آن می‌ریزد

تا با عبور از کنار کربلا یا صرف زراعت شود و یا پسمانده آن دوباره به فرات اصلی ملحق گردد.

با این وجود پلکان سیمانی وسیعی بر حاشیه این نهر ساخته‌اند

و مورد استفادة عزاداری برخی از کاروان‌هاست!

مقام های زیارتی در کربلا و نجف اشرف

9

8

6

12

1

5

2

مقام های زیارتی در کربلا و نجف اشرف

اماکن زیارتی کربلا که زائران کمتر می‌روند+تاریخچه

 

معمولاً در سفر معنوی عتبات اغلب مردم تنها به زیارت سیدالشهدا(ع) و حضرت عباس(ع) می‌روند

اما در کنار این بزرگواران افراد و اماکنی هستند که مورد غفلت قرار می‌گیرند.

رواق‌های حرم

۱٫ رواق ابراهیم مجاب

در رواق غربی حرم که در بخش بالاسر حضرت قرار دارد،

سنگ مرمر دو سمت بازسازی شده و تغییر کرده است.

این کار، آغاز پروژه تعویض سنگ و کتیبه‌های حرم مطهر است که به نام پروژه یا حسین(ع) توسط ستاد سازسازی عتبات در حال اجراست.

پیش‌تر، روی تمام سنگ‌ها آثار گلوله‌های ماموران بعثی در ماجرای انتفاضه شعبان ۱۴۱۲ دیده می‌شد

که تمامی تغییر کرده و فقط به فاصله هر ده متر، نمونه سنگ‌های سابق در اندازه‌های کوچک نصب شده است تا خاطره آن جنایت در اذهان بماند.

روی این سنگ‌ها نوشته‌اند: آثار رصاص الاعتداء الصدامی المجرم علی جدران الحرم المقدس خلال الانتفاضه الشعبانیه ۱۴۱۲،۱۹۹۱

پیش از طرح تعویض سنگ‌های رواق، نام چند تن از شهدای کربلا به صورت کتیبه‌ها و سنگ‌نبشته‌های زیبا قرار داشت

که گویا در طرح جدید، توسعه یافته است و نام تمامی شهدا درج خواهد شد.

البته تنها مکانی که نام شهدا در آن قرار داشت، رواق پائین پا و بالای ضریح شهدا بود.

 

سختی زیارت برای زائران، طرح الحاق مسجد به حرم امام را سید مهدی شهرستانی مطرح کرد،

اما با مخالفت ملاعثمان، مفتی عثمانی کربلا مواجه شد که در آن مسجد اقامه نماز می‌کرد. آقای شهرستانی با مشورت و موافقت عالم بزرگ کربلا،

سید مهدی طباطبایی و همکاری کلید‌دار حرم،

مخفیانه و شبانه دستور داد دیوار حائل میان مسجد و حرم را تخریب کنند.

با برداشته شدن این دیوار، فضای مسجد به رواق شمالی حرم ملحق شد.

مفتی شهر به مرادبیگ، حاکم کربلا شکایت برد و سلطان عثمانی نیز هیأتی را برای رسیدگی اعزام کرد. سرانجام،

این ماجرا به مصالحه انجامید و سید مهدی شهرستانی، مسجدی را در بخش شرقی صحن به مفتی کربلا سپرد.

۲٫ مقبره شهدا

در ضلع جنوب غربی ضریح، پنجره فولادی قرار دارد که نمایانگر محل دفن شهدای کربلا است. بر بالای این پنجره تابلویی سیاه رنگ قرار دارد که نام شهدا روی آن نوشته شده است.

 

دایره تعمیرات حرم شامل مقبره شهدا نیز شده است و پیش از این ضریح جنوبی و اطراف آن مسدود بود.

مقام های زیارتی در کربلا و نجف اشرف

۳٫ نخل مریم

در دیوار جنوبی بالاسر و به فاصله تقریبی دو متر تا ضریح مطهر، محرابی به نام نخل مریم قرار داشت. این محراب نشانی از محل نخل خرمایی بود که حضرت مریم در حین ولادت حضرت عیسی، در آنجا مستقر شد.

همان مکان دورافتاده‌ای که قرآن کریم در آیات ۲۲-۲۵ سوره مبارکه مریم بدان اشاره کرده است: پس [مریم] به او [عیسی] آبستن شد و با او به مکان دورافتاده‌ای پناه جست.

تا درد زایمان، او را به سوی تنه درخت خرمایی کشانید. گفت: «ای کاش پیش از این مرده بودم و یکسر فراموش شده بودم.

پس، از زیر [پای] او [فرشته‌ای] وی را ندا داد که غم مدار؛ پروردگارت زیر [پای] تو چشمه‌ آبی پدید آورده است و تنه درخت خرما را به طرف خود [بگیر] و بتکان تا بر تو خرمای تازه فرو ریزد.

در برخی از متون روایی ما به این نکته اشاره شده است که مریم از دمشق خارج شد و به کربلا آمد و در مکان شهادت حسین(ع) عیسی را به دنیا آورد.

محراب نخل مریم به دستور سلطان اویس جلائری ساخته شد و به سال ۱۳۶۶ قمری (۱۹۴۶) به دست طاهر قیسی از میان رفت.

آقای آل طعمه که خود، آن سنگ محراب را دیده است، مکانش را در محل بالاسر نشان داد. به گفته او، روی این سنگ نخلی ترسیم شده بود و بالای آن به صورت هلالی، این آیه مرقوم شده بود: «وَ هُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَهِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُطَبًا جَنِیًّا»

۴٫ مدفونان داخل حرم

سید مرتضی و برادرش سید رضی، از عالمان والامرتبه شیعه در قرن چهارم بودند که در بغداد از دنیا رفتند و گویا در کنار قبر پدر دفن شدند که در جوار مزار ابراهیم مجاب است.

البته امروزه، در جوار حرم کاظمین(ع) مزار باشکوهی نیز به نام این دو برادر والامقام وجود دارد.

در سمت راست رواقی که به سمت مزار شهدا منتهی می‌شود، سیدعلی طباطبایی، وحید بهبانی و شیخ یوسف بحرانی مدفون‌اند.

در سمت چپ رواق و در جوار مزار شهدا نیز سید مهدی مرعشی و خاندان او به خاک سپرده شده‌اند.

بخش شرقی صحن

صحن امام، مثل ضریح، شش ضلعی است. این مهندسی، زیبایی خاصی به صحن بخشیده است.

در ضلع شمالی آن، مدرسه و مسجد حسن خان و در ضلع جنوبی نیز بنایی بود که بعدها در آن، میرزا محمدتقی شیرازی دفن شد

که به بهانه همسان‌سازی بخش شرقی صحن با بخش غربی، بناهای دو ضلع شمالی و جنوبی بخش شرقی تخریب شد.

این تخریب از ویرانی مناره عبد در سال ۱۳۵۴ آغاز شد و در سال ۱۳۶۵ به تخریب مدارس و مساجد داخل و خارج صحن انجامید.

همچنین بین باب قاضی‌الحاجات و شهدا، مسجد سید کاظم رشتی قرار داشت

که مدتی در آن، سنی‌های حنفی اقامه جماعت می‌کردند و امروزه این مدرسه به نام مدرسه امام حسین(ع) معروف است.

بخش غربی صحن

در این بخش می‌توان از مدرسه زینبیه نام برد که به دلیل نزدیکی به تل زینبیه به این نام شهرت یافته بود و در طرح ایجاد خیابان اطراف صحن از بین رفت.

مقبره رو به روی قتلگاه، مرقد عالم عارف، ملا حسین قلی همدانی است که اکنون در دیوار بیرونی بقعه، سنگ یادبودی برای ایشان نصب شده است.

حاشیه‌های حرم

با ساخت خیابان در اطراف صحن امام حسین(ع)، بسیاری از بناهای مهم تخریب شد. از جمله می‌توان به بخشی از صحن صغیر، مدرسه و مسجد حسن خان، مدرسه زینبیه، مدرسه صدر و جامع ناصری اشاره کرد.

مقام های زیارتی در کربلا و نجف اشرف

۱٫ مدرسه مسجدالرأس

وقتی از باب‌السدره خارج می‌شویم. در سمت راست، مسجد الرأس قرار داشته است و وسط مسجد، حوض کوچکی بوده است که می‌گویند وقتی سر امام را در روز عاشورا بریدند، سر مبارک را در اینجا گذاشتند.

گفته‌اند که در وقت الحاق سر مطهر به بدن، این سر مقدس را یک شب در این مکان گذاشتند و سپس به بدن ملحق کردند.

۲٫ مرقد سید محمد مجاهد

سید محمد مجاهد فرزند سید علی طباطبایی صاحب ریاض و نوه دختری مرحوم علامه بهبهانیف صاحب کتاب مفاتیح و متاهل است.

او به سبب حضورش در میدان جهاد با روس‌ها، به سید محمد مجاهد معروف شد.

قبرش در بین آستان امام حسین و حضرت ابوالفضل(ع) در بازار باب الحریص در دو طبقه بوده است و گنبد و ضریح فولادی داشته است؛

اما در توسعه کنونی، از میان رفته و اکنون یادبودی از بارگاهش در بین‌الحرمین بنا شده است.

۳٫ مزار حر بن یزید ریاحی

پیکر جناب حر را قبیله‌اش در روستایی در پنج کیلومتری غرب کربلا به خاک سپردند. آنجا امروزه به سبب وجود قبر او به منطقه حر معروف است و امروزه این محله، جزء شهر کربلا شده است.

آستان مبارک آن شهید در ۳۷۰ قمری، به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شد.

در ۹۱۴ قمری، شاه اسماعیل صفوی که به زیارت این استان مشرف شده بود،

به تجدید بنای آن پرداخت. اکنون، بارگاه این شهید برای ساخت بارگاهی باشکوه، تخریب شده و مراحل ساخت بنای جدید بر اساس معماری زیبایی آغاز شده است.

۴٫ مزار ابن فهد حلی

شیخ احمد بن محمد بن فهد فقیه بزرگ امامیه است. وی خانه خود را به عنوان منزلگاه زائران وقف کرده بود و پس از مرگش، او را در همان خانه به خاک سپردند.

شاه عباس در ۱۰۳۳ق، باغ جنوب قبر ابن فهد را به صورت مسجدی در آورد و آن را کاشی کاری کرد و گنبدی روی قبر وی ساخت.

قبر این عالم شیعی، در غرب خیابان باب‌القبله صحن حسینی قرار دارد. امروزه، در جوار مسجد و مدفن او حوزه علمیه فعالی دایر است.

۵٫ کتابخانه حرم امام حسین(ع)

این مکان به نام مکتبه و دار مخطوطات الروضة الحسینیة المقدسة معروف است و در ورودی آن، در سمت چپ راهروی باب القبله قرار دارد.

وجود قفسه باز کتاب و فضای مناسب برای مطالعه، از امتیازات این کتابخانه است.

این محل در مقایسه با سال‌های قبل، تغییر خاصی نکرده است، جز آنکه در بازدید قبلی، اتاقی ویژه آثار مکتوب حسینی اختصاص داشت، اما در این سفر، دیگر وجود نداشت.

۶٫ مرقد فضولی

ملامحمدبن سلیمان فضولی، شاعر و اندیشمند والامقام شیعه است. در کربلا و در خانواده‌ای آذربایجانی به دنیا آمد.

او را بزرگترین شاعر ترکی آذری در سده دهم می‌دانند. مزار فضولی در سمت راست (بیرون) باب ‌القبله و کنار خیابان است.

پیش‌تر، اتاقی در محل کشتی کنونی، رو به روی باب‌القبله قرار داشت که معروف به مزار فضولی بود و اکنون نیز در سمت راست ورودی کتابخانه، سنگ قبری از او گذاشته‌اند که جایگاه جدید، با حقایق تاریخی ناسازگار است.

او به جز دیوان شعر، کتابی مستقل در مقتل امام حسین(ع) به نام «حدیقة‌السعدا» تألیف کرده است.

از این شاعر شیعی، اشعار بسیاری در مدح و منقبت اهل بیت و امام حین(ع) به یادگار مانده است.

حرم مطهر اميرالمؤمنين علي(عليه السلام): آستان مقدّس حضرت علي(عليه السلام) در مرکز شهر قرار دارد که از يک گنبد طلايي عظيم و يک گنبد خانه و رواقهاي متعدد و يک صحن، با برخي ضمائم تشکيل شده است.

نخستين ساختمان حرم مطهر در دوران هارون الرشيد عباسي بنا گرديد و پس از آن همواره در حال تجديد و عمران و توسعه بوده است.

ساختمان امروزي از آثار صفويه است. گنبد عظيم و ايوان روحبخش آن، به دستور نادرشاه افشار با خشتهاي طلايي تزيين شده.

آيينه کاري حرم به وسيله هنرمنداني از اصفهان در سالهاي دهه چهل شمسي انجام گرفت.

قبر مطهر حضرت، درون صندوقي از خاتم و ضريحي نقره اي قرار دارد; صندوق خاتم از ساخته هاي دوران شاه اسماعيل صفوي است و از نفايس روزگار بشمار مي رود.

ضريح مطهر توسط هنرمندان هندي و چيني در سال ۱۳۴۵ هـ . ق. در هند به همت رهبر شيعيان اسماعيلي
ساخته و تقديم حرم مطهر گرديده است.

گرداگرد مرقد منور را از چهار سو رواق در بر گرفته است که همگي به زيباترين شکل توسط هنرمندان ايران تزيين يافته است.

حرم مطهر داراي صحن بسيار بزرگ و دلگشايي است که اطراف مرقد مطهر را در برگرفته است.

اين صحن از ساخته هاي دوران صفوي است که نماي آن با کاشيهاي
خشتي زيبايي تزيين يافته و داراي دو ويژگي منحصر بفرد است:
نخست آن که: در تمام فصول سال، هنگام ظهر شرعي، سايه از سمت شرق از ميان مي رود.
دوّم آن که: همواره نخستين اشعه آفتاب هنگام بامداد از ميان بازار بزرگ شهر گذشته و پس از عبور از دروازه صحن به ضريح مقدّس مي تابد.
در گرداگرد صحن مطهر اتاقهايي قرار دارد که همگي آرامگاه بزرگان است.

صحن داراي چهار دروازه اصلي است که بزرگترين آنها در سمت شرق واقع شده و به «باب الذَّهب» شهرت دارد.

دومين دروازه در سمت شمال قرار گرفته و به «باب الطوسي» معروف است.
سومين دروازه در جنوب است به نام «باب قبله» و چهارمين آن در سمت غرب واقع شده و به «باب سلطاني» مشهور است.
حرم مطهر، داراي برخي بيوتات ضميمه است که عبارتند از:
الف ـ مسجد عمران بن شاهين، که در دالان منتهي به باب الطوسي قرار گرفته است.

اين مسجد کهن، از بناهاي عمران بن شاهين، حاکم جنوب عراق در نيمه قرن چهارم هجري است.
ب ـ مسجد خضراء، در زاويه شمال شرقي صحن است که داراي تاريخ کهن مي باشد. اين مسجد در سال ۱۳۸۵ هـ .

به طرز زيبايي بازسازي گرديد و دهها سال يکي از مراکز اصلي تدريس در حوزه علميه نجف بشمار مي رفت.
ج ـ تکيه بَکتاشيها، اين تکيه در دوره حاکميت عثمانيان بر عراق ساخته شده و محل تجمع و برگزاري مراسم صوفيان بکتاشي تُرک بوده است.

ساختمان اين تکيه که امروزه به انبار آستانه تبديل شده در شمال غرب صحن واقع است.
د ـ مسجد بالاسر، در دالان سمت غربي صحن قرار گرفته و در محراب آن قطعاتي از کاشيهاي خشتي متعلق به قرن ششم هجري به چشم مي خورد.

قبرستان وادي السّلام: اين قبرستان يکي از مقدسترين گورستانهاي مسلمانان و شيعيان است

و در روايات آمده: «هر مؤمني در شرق يا غرب جهان ديده از جهان بر گيرد به روح او ندا مي رسد که به وادي السلام ملحق
شو» و بدين منظور فرشته اي است به نام «مَلَک نقّاله» که ارواح مؤمنان را از سرتاسر جهان به اين گورستان  مي آورد.

مقام حضرت حجّت (عجّ): اين مقام گورستان وادي السّلام قرار دارد و جايگاه مقدسي است که به آن حضرت نسبت داده مي شود.

از اين رو مردم به زيارت و نمازگزاردن در آن مي پردازند.

آرامگاه حضرت هود و حضرت صالح(عليهما السلام)
: اين آرامگاه در بخش آغازين گورستان وادي السلام واقع شده است.

بنابر روايات اين دو پيامبر در اين سرزمين مدفون اند.

مقام های زیارتی در کربلا و نجف اشرف

مقام های زیارتی در کربلا و نجف اشرف

مقام های زیارتی در کربلا و نجف اشرف

مقام های زیارتی در کربلا و نجف اشرف

برچسب‌ها, , , , , , , , , , ,

پاسخ دهید

*

code